Jak se obléct na běh v zimě?

Dá se skloubit zima a běhání? Jak se obléknout na pravý zimní běh? Jak nepodcenit chladný vítr a jak se neuvařit v příliš mnoho vrstvách?

Pokud si máte z tohoto článku odnést to nejdůležitější sdělení, tak je to následující: Když vyjdete ven a je vám teplo, máte na sobě příliš mnoho vrstev. Při správně zvoleném outfitu na běh v chladných podmínkách byste měli na začátku běhu (či chůze na start vašeho tréninku) pociťovat mírný chlad. V opačném případě vám hrozí přehřátí.

Kvalitní první vrstva je základ 

Každý jsme jiný, někdo běhá jenom dvou vrstvách, někdo jich má na sobě pět. V zimě zapomeňte na bavlněná trička a pořiďte si kvalitní funkční tričko, které poslouží jako první vrstva. Funguje krásně jako termoregulátor, odvádí pot a vám tak nebude zima ani příliš velké horko. Aby však mělo tričko kýžený efekt, musí být velmi uplé. Nedivte se proto, že se do něj budete soukat 4x déle než u běžných triček. Nebojte se, neroztrhnete ho a není vám ani malé. Nám se velmi osvědčila termo trička od Craftu - Fuseknit Comfort či Active Intensity. Švédská značka testuje své oblečení v těch nejkrutějších mrazech severských zim. Princip vrstvení prý dokonce vymysleli vývojáři právě této značky.

Druhá vrstva, hlavně ať mi není zima!

První vrstvu máme za sebou, jdeme k druhé izolační vrstvě. Ta by měla plnit funkci dodatečného odvádění potu od těla pryč a zároveň by měla být dostatečně zateplená. Měla by vám být i trošku volnější - dosáhnete tak vzduchové bubliny mezi první a druhou vrstvou, která napomáhá k lepší izolaci. Tyto mikiny pak využijete i během jara, kdy teploty pořád ukazují pod 10 °C. V Runpointu jsme pro vás připravili výběr toho nejlepšího ze značek Salming a Husky.  Na intenzivnější (rychlejší tréninky) vám bohatě postačí i v zimě dvě vrstvy. 

Třetí a poslední vrstva?

Třetí vrstva má funkci ochrannou. Měla by sloužit jako štít před nepříjemným chladným větrem či deštěm. Při výběru té správné bundy je proto třeba myslet na to, jestli budeme běhat za každého počasí. Jestli se budeme vydávat na horské výběhy a nebo jenom po okolí našeho bydliště. Na městské běhy vám dokonale vystačí lehká větrovka. Do hor je už třeba myslet na kvalitní bundu s membránou, aby vás nepřekvapila rychlá změna počasí.

Nákrčník a rukavice?

Nezapomeňte na hlavu a hlavně na uši. Pokud nesnesete běhání s čepicí, pořiďte si zateplenou čelenku. Není totiž nic horšího než rozmrzající uši po hodinovém běhu v mrazu. Nabídku čelenek i čepic naleznete v sekci čelenky a čepiceNezapomeňte na běžecké rukavice. Hravě je sbalíte do kapsy či běžeckého batůžku a vaše prsty vám poděkují. 

A nebojte se, že by vám zima uškodila. Právě naopak. Většina světových (i mých) rekordů byla pokořena při teplotě okolo 10 °C.  Pro organismus je to optimální teplota na podávání nejlepších výkonů. Tak zapomeňte na 30°C úmorné letní dny a vyražte běhat ještě dnes.

 

 

Rádi vám pomůžeme s výběrem